1. Feladat

 Ujvári Luca csapatáé és Schwenk Benjáminé


Ujvári Luca csapatának munkája

szempont

Barcsay-vers

Berzsenyi-vers

címmeditáció

  • a tél közeledtével az emberek egyre kedvetlenebbek és levertebbek, de a tél utalhat a halálra a hidegre és a fájdalomra is

  • elégia 

  • klasszicista


  • megszemélyesítő cím

  • tél évszak toposz = halál, pusztulás

  • szomorú hangvételű lesz

  • elégia

  • eredetileg ősz volt a vers címe, de az sokkal semlegesebb volt és kevésbé kifejtő

szerkezet

  • 8 versszakból áll 

  • tisztarím

  • allegória: maga a költemény

  • megszemélyesítés: a télről és az őszről is úgy beszél, mintha személyek lennénk

  • időmértékes verselés


  • 6 versszak

  • 4 soros versszak

  • utolsó sorok beljebb kezdődnek

  • időmértékes verselés

  • aszklepiadészi strófa

  • oh= felindult lelkiállapot

felütés

  • 4 sor

  • az őszt szépen lassan felváltja a tél/ az ember ahogy öregszik úgy hagyja el az életereje

  • első sor fele

  • kert toposz = lélek, világ

  • hervad = romlik, pusztul = ősz toposz

  • értelmezés: lelkem pusztul vagy kapcsolat megy tönkre vagy a világ pusztul

  • címértelmezés

    • a tél közeledtével az emberek egyre kedvetlenebbek és levertebbek, de a tél utalhat a halálra a hidegre és a fájdalomra is

  • elmúlás/ tél közeledése

  • nincs, nem szavak ismétlődése = azzal foglalkozik, hogy mi nincs és nem azzal, hogy mi van

  • vershelyzet

    • nincs konkrét vershelyzet

    • elmélkedik ,az évszakok váltakozásáról filozofál/ az élet mulandóságáról

    elkeseredett, borongós, reményvesztett, elveszett: Mint hajó a viharos tengeren

    • konkrét vershelyzet = kontemplál, nézi a kertet

    • szomorú lelkiállapot

    • szomorú, elkeseredett

    gondolati egységek

    • 1-4.vszk: pictura=leírás: idő múlása, búcsú nehézsége, ősz=felkészülés az elmúlásra, jön a  tél és annak jellemzése

    • 5-8.vszk: sententia=gondolati rész: öregség, halál, a költő lelkiállapotának leírása

  • 1-3.vszk: leírás = pictura

  • 4-6.vszk: gondolati rész = sententia: oh vezeti be ezt a részt, minden elmúlik

  • szimmetrikus a vers szerkezete

  • logikai gondolatmenet


  • zárlat

    • utolsó sor: jelen a fontos, tanulság, filozófiai gondolat a görögöktől, Élj a mának = Carpe diem

  • utolsó 2 sor: a halál nagyon végleges, a természetben van tavasz= újjáéledés, de az életben nincs

  • Lolli: felesége nővére: Berzsenyi lelkitársa

  • összegzés

    • Barcsay Ábrahám: bölcselkedés, természet tisztelete, hangulati sokféleség

    • Felvilágosodás: a jövő képére tekint, az egyén tehet a sorsa alakulása érdekében


    • preromantika: klasszicizmus: antik verselés, szimmetrikus, antik/római utalások + romantika: érzelmek=> plátói, reménytelen szerelem

    • Berzsenyi: romantika + klasszicizmus keverése

    • pictura  + sentenia keverése

    intertextualitás

    • Petőfi Sándor: Szeptember végén

    • Andy Endre: Párizsban járt az Ősz

  • Petőfi Sándor: Szeptember végén


  • Azért a Berzsenyi vers került be a tankönyvekbe, mert tartalmát tekintve rövidebb, illetve a szerkezet nehézsége miatt lehet vele fejlődni. Az vers az emberekben általánosabb érzéseket vált ki, mint Barcsay verse. Továbbá Berzsenyi fontosabb és híresebb más műveket is írt, mint például A magyarokhoz I. és II. A magyarokhoz arról volt híres, hogy ez volt Erdély ki nem mondott himnusza. 


    Schwenk Benjámin munkája

    Szempontok:

    Bárcsay Ábrahám:  

    Télnek közelgetése

    Berzsenyi Dániel

    A közelítő tél

    Keletkezés éve

    1774

    1804

    Címmeditáció

    Mindkét alkotás címe arra utal, hogy az ősz hamarosan télbe torkollik. Lehet sejteni, hogy a versek hangvétele borús, ha úgy jobban tetszik télies lesz.

    Szerkezet

    A mű 8, egyforma, beljebb nem kezdődő sorból épül fel.

    A vers 6, egyforma versszakból áll, minden versszak utolsó sora beljebb kezdődik.

    Felütés

    Az első három sor felel meg ennek a kategóriának, a lírai én elmondja, mi tudatja vele, hogy lassan az őszt leváltja a tél.

    Felütésnek az első sort mondanám, elénk festi egy hanyatló liget képét, ahol a díszek (a “díszek” szó a falevelekre utalhat) már hullanak.

    Címértelmezés

    Az címekről szóló elképzeléseink bebizonyosodtak, az összes sárga őszi levél lassan lehullik, a tájat idővel elfedi a hó. A hangvétel is, mint sejtettük, gondterhelt érzelmeket kelt bennünk.

    Vershelyzet

    Konkrétan nem fedezhető fel vershelyzet, az írók különféle el-téliesedő tájakat vesznek górcső alá.

    Gondolati egységek

    Két darab gondolati egységre lehet osztani a verset. Az egyik az ötödik versszakig tart, ez az egység elénk tárja miként hoz a tél hanyatlást az őszi tájra. Majd jön a másik három versszak, és ezt az elmúlást át vetíti a költő az emberi életre, ezzel egy szentimentalista atmoszférát alkotva.

    Ezt a költeményt, Bárcsayiéval ellentétben három darab egységre lehet tagolni. Az első egységet alkotja az első három versszak, itt Berzsenyi leírja miként „hervad már” a liget. Ez az egység párhuzamban áll Bárcsay művének első egységével, mivel mindkettő a tél természetre gyakorolt hatását mutatja be. A második egység a negyedik versszak önmagában. Itt a költő egy szárnyashoz (madárhoz, például cinegéhez) hasonlítja az időt, amint az tova száll felettünk, meghagyva minket az enyészetnek.

    Majd jön a harmadik egység, az ötödik és a hatodik versszak. Ahol az író elkeseredve ráeszmél, hogy szép tavasza itt hagyja őt, pedig nektárját alig ízlelte még, azaz fiatalsága elhagyja őt pedig még nem is élt még igazán.

    Szóképek

    A versben a megszemélyesítés egy visszatérő elem, többször hasonlítja a költő a természeti elemek tulajdonságait, emberi tulajdonságokhoz, tettekhez. Például: „Hideg ködök ülnek bércek tetejére” illetve „Az ősz könnyes szemmel indul puszta völgyeinkről”.

    A költemény rögtön egy metafórával kezd „Hervad már ligetünk, s díszei hullanak” azaz a fák levelei már elkezdtek ritkulni. Ezenkívül találunk példát megszemélyesítésre itt is „Bíbor thyrsusain nem mosolyog gerezd” vagy „Oh, szárnyas idő hirtelen elrepül”. Majd mindezt egy metafóra követi „Itt hágy szép tavaszom: még alig ízleli Nektárját ajakam, még alig illetem Egy-két zsenge virágát”. Ahol a „tavaszom” szó metafórikus jelentése az életem, a nektár szó pedig az örömöm, boldogságom jelképezi.

    Alakzatok

    A műben ismétlés nem lelhető fel.

    A vers utolsó két versszakában egy ismétlés fedezhető fel, amely nem más mint az „itt hágy” kétszeri előfordulása amellyel az író fiatal korának elmúlását igyekszik nyomatékosítani.

    Motívumok

    A vers erőteljesen támaszkodik a tél toposzra, annak halált hozó, mindent letaroló jelentésére.

    Itt viszont a liget toposz, valamint a tavasz toposz dominál. A liget az az embert, az emberi életet szolgáltatott szimbolizálni, a tavasz toposz pedig az ifjúkort, valamint annak elmúlását („Itt hágy tavaszom”) hivatott bemutatni.

    Stílus

    Mindkét alkotás klasszicista, valamint a stílushoz hűen mindkettő görög mondai elemeket épít be szövegébe, például Driádesek, vagy Zephyr. Hangvételük borongós, az elkerülhetetlen elmúlást hitelesen bemutató.

    Rímképlet

    Itt a rímképlet halmazrím, azaz sok-sok bokorrímet alkalmazó versszak egymás után.

    Azonban ez Berzsenyi művéről nem mondható el, itt ugyanis nincs semmilyen rímképlet, a sorok egyáltalán nem rímelnek.

    Zárlat

    A zárlat kategóriával az utolsó versszak utolsó három sorát illetném, itt Bárcsay a feje tetejére állítja a verset, és előbukkan a valódi üzenet, a „carpe diem” azaz élj a mának, amely stílusosan pontot tesz a költemény végére.

    Az utolsó versszak viseli a zárlat címet ebben a versben. Azzal az üzenettel szolgál, hogy a fiatalság az embert hamar elhagyja, és még a szerelem (Lollim) sem tudja visszahozni azt.

    Összegzés

    Mint az tudjuk Berzsenyit nagyban inspirálta Bárcsay – A télnek közelgetése című alkotása, és ez meg is látszik ha az ember összeveti a két verset. Személy szerint én nem mennék el odáig, hogy ezt plágiumnak nevezzem, szimplán két hasonló témát feldolgozó mű. Azonban ha választanom kellene melyik fogott meg jobban, és melyik adott hozzám többet mint művészeti alkotás, én mindenképpen az eredetire, azaz Bárcsayéra szavaznék. 

    Intertextualitás

    A két mű intertextualitásban vannak egymással, illetve Petőfi Sándor “A puszta, télen” című versével.



    Források

    https://mek.oszk.hu/06200/06222/html/makolt180070001.html

    http://www.wekerlekos.hu/download/irodalom/berzsenyi_a_kozelito_tel.htm

    Megjegyzések

    Népszerű bejegyzések ezen a blogon

    Íme, az Irodalmi Keringő